Ustawienia dla wyświetlaczy z serii KT:
KT LCD3 | KT LCD8S | LCD KT1 | KT LCD5




- Podłącz do roweru akumulator
- Uruchom wyświetlacz środkowym przyciskiem
- Naciśnij jednocześnie przycisk góra i dół na penelu / wyświetlacz w zależności od wersji i poczekaj 5 sekund, aż parametry nie zaczną migać.
- przyciskiem środkowym klikają krótko przechodzisz do kolejnych funkcji. Aktualnie funkcje których dotyczą ustawienia zaczynają migać na wyświetlaczu. Po przejściu ustawień z grupy pierwszej jeżeli już przestaną migać, znowu klikasz dwie strzałki i trzymasz przechodząc do ustawień typu P.
- P1 odnosi sie do ustawień liczby magnesów w silniku. Dla silników mxus 3K turbo i mxusów 30h wartość wynosi 46 sztuk. Dla silników przekładniowych wartość = ilość magnesów x przełożenie przekładni. Zazwyczaj jest to wartość pomiędzy 80-100.
- Przytrzymanie długo przycisku wyłączenia zapisuje zadane ustawienia i wyłącza menu ustawień.
- Jeżeli przejdziesz przez ustawienia P1, P2, P3, P4, P5 wchodzisz do ustawień C klikają znowu 2 strzałki razem, – gdy parametr P5 miga, kliknij krótko guzik wyłączania, przestanie migać, wtedy naciskasz 2 strzałki i wchodzisz do parametrów C. Analogicznie przechodzisz do głębszych ustawień na L1, L2, L3 i L4 aktywnych dla sterowników z wyższych serii. UWAGA: wyświetlacz LCD KT 1 obsługuje tylko nastawy podstawowe oraz P. Wyświetlaczem LCD KT-3 -8 obsługują parametry C oraz L.
- W razie problemów – dokonaj resetu do ustawień fabrycznych w polu C10
- UWAGA zaprogramowanie parametru C9 spowoduje zapamiętanie kodu. Niepoprawne użycie tej funkcji zablokuje napęd i wyświetlacz!
Opis ustawień wyświetlacza KT-LCD
P1: Przełożenie silnika
Obliczasz przełożenie = ilość magnesów * przełożenie przekładni silnika.
Dla silników bez przekładniowych mnoznik wynosi = 1
Dla silników przekładniowych jest większe zazwyczaj x3 lub x5.
Dla silników bezprzekładniowych MXUS 30H oraz 3K turbo P1 = 46!
Dla silnika przekładniowego może wynieść 21×5=105 lub 32×3=96
P2: Ilość impulsów na 1 obrót koła
Domyślnie: 0 lub 1
Ile impulsów pomiaru prędkości przypada na 1 obrót koła, w większości konstrukcji ustawiamy:
– 0 (sterownik bierze wtedy prędkość z czujników halla)
– 1 (jeden impuls na 1 obrót koła) W przypadku silnika bezprzekładniowego P2=1 często silnik nie pokazuje prędkości
Natomiast w przypadku przekładniwych silników P2=0 licznik pokazuje prędkość tylko gdy magnesy kręcą. Dlatego bezprzekłądniowy silnik P1=0, a przekładniowy P2=1, jeżeli natomiast silnik przekładniowy nie pokazuje prędkości możesz także ustawić P1=0 i wziąć sygnał z czujników hala.
P3: Tryb działania czujnika PAS
Domyślnie: 0
Pozwala ustawić jak ma się zachowywać wspomaganie z czujnikiem PAS podczas używania biegów 1-5
– 0: Sterowanie do prędkości osiągniętej na danym trubie np 1=15 2=20 3=25 4=30 5=35km/h
– 1: Symulowanie mocą osiąganą na danym trybie.
P4: Ruszanie z manetki
P4=0 – manetka jest aktywna niezależnie od pedałowania
p4=1 – manetka działa po wykryciu pedałowania przez czujnik PAS
P5: Sposób obliczania poziomu naładowania akumulatora.
Pozwala zmienić sposób w jaki wyświetlacz pokazuje stan naładowania.
Domyślnie: 0
Zazwyczaj ten parametr powinien być ustawiony na 0, wtedy sterownik robi pomiar na bieżąco na podstawie napięcia na akumulatora. Jeśli wskazanie jest nieprawidłowe lub masz nietypowy akumulator 11s, 12s czy 14s to możesz spróbować innych ustawień
– 4 do 11 dla instalacji około 24V
– 5 do 15 dla instalacji około 36V
– 6 do 20 dla instalacji około 48V
– 7 do 30 dla instalacji około 60V
C1: Typ czujnika PAS
Umożliwia wybór jaki czujnik PAS zamontowany jest rowerze i po której stronie osi suportu się znajduje.
– 0 do 2: Czujnik PRAWY przeznaczony do montażu po prawej stronie przy blatach korby)
– 5 do 7: Czujnik LEWY (przeznaczony do montażu po lewej stronie)
Sprawdź na jakim ustawieniu czujnik będzie działać najlepiej
C2: Próbkowanie faz silnika
Domyślnie: 0
Pozwala dokładniej wyregulować pracę niektórych modeli silników. Większość silników najlepiej działa na ustawieniu 0. Możesz jednak przetestować inne nastawy 1-7. Jeśli silnik pracuje gorzej i mniej płynnie – wróć na 0
C3: Ustawienie początkowe PAS
Pozwala ustawić na jakim biegu ma się uruchamiać rower po włączeniu. Dzięki czemu po uruchomieniu wyświetlacza od razu będzie on ustawiony na wskazany bieg
– 0: wspomaganie 0
– 1: wspomaganie 1
…
– 5: wspomaganie 5
– 6 i 7 – BRAK DZIAŁANIA
– 8: Taki jak przy wyłączeniu, czyli jeśli wyłączysz rower na biegu 4 to po uruchomieniu będzie bieg 4
C4: Zachowanie manetki i PAS
To ustawienie jest połączone z P4
P4 – 0, C4 – 0: Manetka działa od 0km/h i ma pełną moc
P4 – 0, C4 – 1: Manetka działa od 0km/h ALE ma ograniczenie do 6km/h
P4 – 0, C4 – 2: Manetka działa od 0km/h, na biegu 0 jest wyłączona. Na biegi 1 działa ale ma ograniczoną moc, biegi 2-5 nie zwiększają jej mocy.
P4 – 0, C4 – 3: Manetka działa od 0km/h, działa na nią regulacja mocy tak jak na PAS poprzez przyciski. Na biegu 0 ma pełną moc, na biegach 1-5 ma regulację mocy
P4 – 0, C4 – 4: Manetka działa od 0km/h jednak na biegu 0 jest wyłączona, biegi 1-5 regulują jej moc. Po ustawieniu „4” i zatwierdzeniu pojawia się następna opcja w prawym dolnym rogu ustawialna w zakresie 20-60 służąca do regulacji mocy PAS. Wyższe ustawienie spowoduje, że PAS na kolejnych biegach 1-5 będzie silniejszy lub słabszy
P4 – 1, C4 – 0: Manetka nie działa od 0km/h i trzeba ruszyć z PAS/nóg aby miała pełną moc
P4 – 1, C4 – 1: Manetka ma ograniczenie do 6km/h, po użyciu PAS (kręceniu) ma pełną prędkość i tak pozostaje
P4 – 1, C4 – 2: Manetka nie działa od 0km/h i trzeba ruszyć z PAS/nóg aby działała jednak ma ograniczoną moc na 1 biegu
P4 – 1, C4 – 3: Podczas używania PAS/nóg manetka ma pełną moc, po przestanie kręcenia prędkość na manetce spada do 6km/h
P4 – 1, C4 – 4: Manetka nie działa od 0km/h i trzeba ruszyć z PAS/nóg oraz na biegu 0 jest wyłączona. Jednak po ruszeniu z PAS/nóg biegi 1-5 regulują jej moc
C5: Ograniczanie mocy sterownika i zachowanie podczas ruszania
Ograniczanie maksymalnego prądu sterownika umożliwia zmniejszenie amperażu sterownika w sposób programowy.
Umożliwia także ustawienie poziomu miękkiego startu sterownika w pewnym (nie dużym) zakresie
– 0: Miękki start poziom 3, prąd maksymalny
– 1: Miękki start poziom 2, prąd maksymalny
– 2: Miękki start poziom 1, prąd maksymalny
– 3: prąd sterownika 50%
– 4: prąd sterownika 66%
…
– 9: prąd sterownika 90%
– 10: prąd sterownika 100%
C6: Jasność podświetlenia ekranu
– 1: Najciemniej
…
– 5: Najjaśniej
C7: Tempomat
Umożliwia aktywację tempomatu. Po włączeniu podczas jazdy trzymaj manetkę wychyloną przez 3 sek w tej samej pozycji i naciśnij strzałkę w dół na przyciskach.
– 0: Wyłączony
– 1: Włączony
C8: Temperatura silnika
Umożliwia wyświetlanie temperatury silnika na wyświetlaczu podczas jazdy. Uwaga: pokazywanie temperatury nie zwalnia od jej kontroli. Jeśli temperatura przekracza 120-130st należy zrobić przerwę na ostygnięcie.
– 0: Wyłączone pokazywanie
– 1: Włączone pokazywanie
C9: Hasło
Umożliwia ustawienie hasła startowego 3 liczbowego. Uwaga: zapomnienie hasła uniemożliwi uruchomienie roweru. Aby zdjąć zagubione hasło należy klonować ustawienia z wyświetlacza bez blokady.
C10: Ustawienia fabryczne.
Umożliwia przywrócenie ustawień fabrycznych do sterownika i wyświetlacza
– y: resetuj
– n: nie resetuj
C11: Ustawienie serwisowe, nie ruszać (służy do kopiowania ustawień między wyświetlaczami, np można tak zdjąć zapomniane hasło kopiując parametry z innego LCD bez hasła)
C12: Regulacja minimalnego napięcia wyłączenia sterownika LVC
Umożliwia regulację w niewielkim zakresie minimalnego napięcia odłączenia sterownika. W niektórych sytuacjach pozwala to na lepsze wykorzystanie pojemności akumulatora.
Na przykład sterownik 48V odłącza przy 40V jednak BMS odłącza akumulator przy około 37V zatem można trochę obniżyć próg LVC z fabrycznych 40V na 38V i wykorzystać jeszcze trochę energii z aku.
– 0: -2V
– 1: -1,5V
– 2: -1V
– 3: -0,5V
– 4: domyślne
– 5: +0,5V
– 6: +1V
– 7: +1,5V
C13: Hamowanie regeneracyjne
Umożliwia ustawienie siły hamowania regeneracyjnego, im wyższa nastawa tym silnik hamuje mocniej zwracając energię do akumulatora.
Pamiętaj, że aktywacja hamowania może obluzować oś w silniku dlatego zawsze stosuj 2 blokady obrotu osi.
Ustawienie to działa zarówno na klamki hamulcowe jak i hamowanie manetką.
– 0: hamowanie wyłączone
– 1: najsłabsze hamowanie – najlepsza efektywność odzysku energii
…
– 5: najsilniejsze hamowanie – najgorsza efektywność odzysku energii
C14: Dodatkowe ustawienia PAS
Jeśli P3 = 0 to możesz dodatkowo osłabić lub wzmocnić wspomaganie na biegach 1-4 zależnie od potrzeb
– 1: Niski poziom wspomagania przez silnik
– 2: Średni poziom wspomagania przez silnik
– 3: wysoki poziom wspomagania przez silnik
L1: Ustawianie LVC sterownika (minimalne napięcie pracy)
– 0: Minimalne napięcie pracy jest fabryczne, czyli sterownik sam ustawia swoje progi. Np Dla sterownika 60V minimalne napięcie pracy ustawi się na 50V, dla sterownika 36V będzie to 30V
– 1: Wymusza na sterowniku próg wyłączenia 20V
– 2: Wymusza na sterowniku próg wyłączenia 30V
– 3: Wymusza na sterowniku próg wyłączenia 40V
L2: Super szybkie silniki
Domyślnie: 0
Parametr ten dotyczy silników, które rozwijają RPM na poziomie powyżej 5000RPM i jest połączony z P1
Jeśli L2=1 wtedy P1 jest mnożone przez 2
L3: Tryb dual (2 komplety czujników halla)
Sterowniki z funkcją DUAL mogą mieć podłączone 2 komplety czujników halla
– 0: Po awarii czujników halla sterownik sam się przełączy na sprawny komplet
– 1: Po awarii czujników halla sterownik się wyłączy i zasygnalizuje błąd.
L4: Czas automatycznego wyłączenia wyświetlacza
– XX – ilość minut po upływie których podczas postoju wyświetlacz wyłączy się
Ukryte funkcje
Sterowniki mają zazwyczaj więcej funkcji niż kabelków wyprowadzonych z ich wnętrza. W przypadku sterowników serii KT zostały zidentyfikowane następujące funkcje dodatkowe pól o oznaczeniu:
- XS lub XS1 – ograniczenie prędkości sterowane masą, można używać jako przycisk
- X4 tem – wejście na czujnik temperatury (jeśli sterownik takiego wejścia nie posiada)
Hamowanie silnikiem
Sterowniki z serii KT mają funkcjonalność hamowania regeneracyjnego z manetki przyśpieszenia. Po aktywacji hamowania w menu C13 manetka przyśpieszenia ma 2 funkcje.
Jeśli szybko zwolnisz manetkę do 0 to ta zachowuje się normalnie – odpuści gaz
Jeśli manetkę zwolnisz powoli to zależnie jak jest ona wychylona to tak za dozuje siłę hamowania silnikiem i zwrotu energii do akumulatora
Rekomendowane nastawy w menu serwisowym
- P1: 46
- P2: 0
- P3: 1
- P4: 0
- P5: 0
- C1: zależnie od posiadanego czujnika PAS (lewy czy prawy)
- C2: 0
- C3: 8
- C4: 3
- C5: 10
- C6: 3
- C7: 0
- C8: 1
- C12: 0
- C13: 0 bez blokad obrotu lub 3 jeśli masz blokady obrotu osi
Kody błędów
Jeśli sterownik wykryje jakiś problem to na wyświetlaczu może pojawić się jeden z poniższych komunikatów:
- 01_info – Nieprawidłowe zachowanie manetki – Prawdopodobnie manetka nie działa lub uszkodzony został jeden z jej przewodów podłączeniowych. Może też być zimny lut na łączeniu przewodów manetka – sterownik. Zwyczajowa naprawa to wymiana manetki.
- 03_info – Nieprawidłowy sygnał z czujników halla – Prawdopodobnie awaria czujników halla. Możliwe, że uszkodziłeś je podczas lutowania/montażu. Może też wskazywać na problem z przewodem do silnika tzn jego przetarciem. W silnikach z pewnymi przebiegami może też wskazywać na wodę w silniku. Zwyczajowa naprawa to wymiana czujników halla na nowe.
- 05_info – Samo diagnoza sterownika wykazała problem z mosfetami, prawdopodobnie są uszkodzone i zwarte. Czasem bywa, że taka awaria wiąże się też z ciężko kręcącym się kołem jeśli pozostaje podłączone do uszkodzonego sterownika. Sterownik się spalił. Naprawa jest możliwa poprzez wymianę mofetów uszkodzonych (zwartych) na nowe zamienniki (nie muszą być takie same jak były) – NPN np IRFB4410. Czasem prócz tranzystorów palą się też drivery tychże, zazwyczaj w formie małych tranzystorów SOT32 montowanych obok.