Jaki zestaw wybrać do którego ebajka?

Dlaczego postawiliśmy na zestawy MXUS XF40-30H?

  • Sprawdzona od wielu lat konstrukcja silników bezprzekładniowych zapewnia wysoką jakość i najniższą awaryjność ze wszystkich silników dostępnych na rynku
  • Dostępność części zamiennych (osie, pokrywa z bębenkiem, uzwojenie, łożyska) w polskich sklepach znacznie skraca czas naprawy i serwisowania pogwarancyjnego silników MXUS
  • Prosty i szybki montaż oraz bardzo dobre parametry jezdne ze sterownikami KT które programujemy z poziomu wyświetlacz LCD KT3 lub KT8S niemalże plug&play. Wprowadzamy kilka początkowych ustawień i zestaw jest gotowy do jazdy bez sięgania po laptopa.
  • Najwolniejsze zużywanie się części eksploatacyjnych w stosunku do ceny
  • Prosty montaż we wszystkich ramach z otwartym wahaczem (nie są kompatybilne z osiami przelotowymi)
  • niezależny napęd od osprzętu rowerowego – silnik HUB w kole to znacznie tańszy w serwisowaniu napęd niż np bafang BBS02, tdsz2 i BBSHD, gold, czy cyc X1, ponieważ piasta napędza bezpośrednio szprychy i podczas jazdy możemy nie pedałować, wtedy nie zużywamy łańcucha, kasety, korby i nie działają także naprężenia skrętne na ramę.

Który nawój wybrać wolny, czy szybki?

MXUS XF40-30h wolnoobrotowy w teren duży moment 8T
MXUS XF40-30H MG VOLT SWIFT
  • MXUS oferuje kilka nawojów z których wyróżniamy wolny i szybki. Wolny to 7×9 lub 6×10 (8 i 9T). Nazewnictwo jest różne, a dystrybutorzy często nie podają który dokładnie jest nawój, więc ogólnie wolne nawoje różnią sie między sobą ok 3km/h wersja 8t od 9t. Wersja 6T jest szybsza. W naszym sklepie silniki Voyager mają nawój 8T, a swift 6T. Silnik szybki wybieramy dla kół przeważnie 26 cali i mniejszych. Na obręczy 26″ uzyskamy prędkość 45km/h zasilając zestaw akumulatorem 48V i 50km/h zasilając mxusa 6t na 14S – 52V. My stosujemy często wyższe napięcie i sterowniki KT nie wykazują problemów przy eksploatacji po równych drogach bez stromych podjazdów. W góry lepiej pozostać na napięciu 48V. Jeżeli chcemy uzyskać prędkość 50-55km/h silnik 6T możemy śmiało użyć w kołach 27,5″ i 28″ dla dla rowerów z kolarzem o masie nie przekraczającej 120kg.

Jeżeli masz podjazdy, górki lub grząski piach, oraz jesteś cięższym kolarzem sytuacja się dość mocno zmienia. Moment silnika 6T (55Nm) jest niewystarczający i będzie się on grzał, ponieważ na podjazdach prędkość spadnie i zabraknie momentu obrotowego. Im cięższa osoba i bardziej strome podjazdy, tym lepiej jest wybrać wolniejszy silnik o większym momencie obrotowym. Silniki elektryczne osiągają pełną sprawność od 80% prędkości, wtedy zaczyna spadać pobór prądu, jeżeli moment obrotowy jest wystarczający i moc na rozpędzenie roweru do 80% prędkości, także wybranie np silnika mxus 6T w koło 29″ i jazda z sakwami spowoduje, że nie rozwiniemy wyższej prędkości niż na silniku wolnoobrotowym, ponadto termicznie silnik będzie się przegrzewał, a zasięg będzie 30% mniejszy…

Przeważnie do kół 26″ stosujemy zawsze silniki 6T, chyba, że w grę wchodzą góry typu sudety, beskidy, to klienci czasami wybierają wolniejsze. W koła 27,5″ i 28″ montujemy na miasto i dojazdy do pracy silniki 6T, a do jazdy rekreacyjnej i zwiedzania 8T, oraz do wszystkich kół 29″ montujemy wyłącznie silniki wolnoobrotowe. Klienci z takiego rozwiazania są zadowoleni i sugerujemy taki wybór.

Jeżeli jeździsz z przyczepką z dziećmi, elektryfikujesz tandem wybierz silnik wolny bez względu na średnicę obręczy.

Oczywiście markowe szprychy sapim i solidna kapslowana obręcz to podstawa przy elektryfikacji, więc to mamy w standardzie kupując zestaw u nas.

A co jeżeli chcę jeździć 60km/h i mam koła 29″?

  • Kupuję fula z pełną amortyzacją
  • wybieram silnik 3k turbo
  • robię akumulator w trójkąt i wypełniam nim zazwyczaj całą ramę

Silniki MXUS 30H nie nadają się do jazdy > 45km/h jeżeli sprzęt ma być bezawaryjny i co chwilę nie wybijać termika na ostygnięcie. MXUS 3K to już cięższy sprzęt, a prędkości rzędu 60km/h generują duże przeciążenia w ramie i nie nadają się do roweró typu hardtrail. Po wjechaniu w dziurę uszkodzisz sobie kręgosłup, pogniesz felgi i może pęknąć rama. Amortyzatory przyjmują przeciążenia z pokonywanych nierównych powierzchni, a konkretniej sprężyna tłumi energię, która normalnie przełożyła by się na ramę, dlatego polecany jest rower z amortyzowanym również tyłem.

Elektryfikując rower nie polecam skrzyni z tyłu jeżeli masz również ciężki silnik w tylnym kole. Rower dużo straci na prowadzeniu w zakrętach będzie trzeba walczyć z podnoszącym się przednim kołem przy dodaniu gazu, także akumulatory w trójkącie – skrzynka lub bidon to najlepsze rozwiązanie.

Z jakim sterownikiem zestroić MXUSa 3K turbo?

  • KT 60V 45A
  • Sabvoton mini
  • sabvoton ml 60V 45A lub 72V 45A
  • Sabvoton ML 60V 60A lub 72V 60A
  • Kelly KLS7212S
  • Sabvoton 72080
  • Barmal AX3/4

MXUS 3K turbo też ma różne nawoje. Można go wystroić na 48Vkm/h 60km/h i 72km/h.

Do dyspozycji mamy 3 nawoje i 3 najpopularniejsze napięcia, wraz z 3 rozmiarami obręczy, jeżeli pominiemy obręcze moto, których są 2 najpopularniejsze rozmiary 😉 Więc jest trochę konfiguracji dlatego nie rozpisując się nadmiernie zapraszam do obejrzenia filmu.

Chcesz wiedzieć więcej?

Sporo jest różnych ciekawych silników:) postaram się opisać, poniżej który silnik ma jakie zastosowanie i który powinieneś wybrać do jakich zastosowań, jakie sterowniki do nich dobrać itp:
1. Główny podział silników:

  • przekładniowe
  • bezprzekładniowe

Silniki rowerowe charakteryzują się także:

  • Różną mocą
  • Różną prędkością
  • Różnym momentem
  • Różną wagą
  • Różną głośnością
  • oporową lub bezoporową konstrukcją

Powinniśmy na początku sprecyzować jaki zasięg, jaka prędkość i jaki teren czy płaski, czy pagórkowaty jaką mamy średnicę obręczy. Są firmy, które oferują jeden silnik do każdych warunków eksploatacji. Jest to bardzo korzystne dla firm, które je dystrybuują, ale niekoniecznie daje zadowolenie dla konsumenta. Dobrze dobrany silnik da dużo frajdy, dlatego warto się zapoznać z doświadczeniem osób, które znają się na rzeczy.

Czym różni się silnik bezprzekładniowy od przekładniowego pokazują 2 poniższe filmy:

Silnik przekładniowy

Silnik bezprzekładniowy

Zalety silników przekładniowych:
  • Są małe i lekkie, rower z ich zastosowaniem jest dużo bardziej zwrotny. Bezoporowa konstrukcja nie stanowi żadnych oporów po skończeniu się prądu. Nie mają żadnych sił hamujących, świetnie się spisują podczas eksploatacji w mieście. Z kolei dzięki przekładni redukcyjnej pobierają dużo mniej prądu na start z miejsca, dlatego przy częstych światłach hamowaniu i przyspieszaniu zasięg znacząco wzrośnie względem bezprzekładniowych.
  • Dają radę na lekkich podjazdach, zazwyczaj ich konstrukcja nie jest zabezpieczona termicznie, dlatego nie nadają się w bardzo strome podjazdy (mowa tutaj o Beskidach, Sudetach itp). W tatrach podczas ostatniej wycieczki w dolinie chochołowskiej i kościeliskiej elegancko się spisywały. Pracujemy obecnie nad możliwością montażu w fabryce zabezpieczeń do silników przekładniowych.
  • Silniki te bardzo dobrze służą do rekreacyjnej prędkości i wycieczek. 40km/h przy mocach znamionowych 500W i 1000W na rozruch. Jedynie delikatnie słychać pracę przekładni podczas jazdy. Nie jest to uciążliwe, ale silniki bez przekładni są zazwyczaj bardziej ciche przy zastosowaniu sterownika sinus.
Zalety silników bezprzekładniowych:
  • Wyróżnia je bardzo prosta konstrukcja w serwisowaniu, są wieczne i bezawaryjne (jeżeli kupimy produkt MXUS, Nine Continent, Crystalyte Voilamart lub QS MOTOR).
    Są przystosowane do wyższych prędkości – świetnie się spisują od 40km/h do nawet 120km/h. Uzwojenie prędkością dobiera się do odpowiedniego terenu eksploatacji.
  • Są nieco szerszej konstrukcji, a ich budowa wymaga często stosowania dodatkowych podkładek montażowych i dystansowania tarczy hamulcowej – ich montaż jest trudniejszy.
  • Dobrze spisują się w mocniejszych konstrukcjach, gdzie wybieramy sporo większy akumulator, tak aby energia się nie skończyła, gdyż posiadają siłę hamującą i trudniej się pedałuje bez prądu w baterii.

Jak widzicie każde silniki mają inną charakterystykę, żaden z nich nie jest jednoznacznie lepszy, czy gorszy. Każdy z nich może być lepszy do innego zastosowania. Dobieramy je względem indywidualnych potrzeb, analizując plusy i minusy.

Gdy chcemy mieć lekki rower, bo wnosimy go po schodach i chcemy mieć akumulator typu bidon, i gdy prędkość 40km/h jest dla nas wystarczająca, to polecam silnik przekładniowy.
Z kolei gdy jeździmy do pracy na krótkich dystansach, chcemy jak najszybciej dojechać na miejsce, to wymagamy prędkości powyżej 50km/h, wtedy lepszym wyborem będzie zakup napędu z silnikiem bezprzekładniowym.

Teraz rozważmy teren eksploatacji -> od tego parametru dobieramy nawój silnika:
  • teren, błoto, piasek, eksploatacja w lasach itp -> zestaw przekładniowy 500W albo silnik wolnoobrotowy np 8×8
  • płasko jeździmy po mieście po ścieżkach wybieramy zazwyczaj silnik szybszy.

Teraz bardziej precyzyjnie:

1. Dla rowerów hardtrail/full

Zdecydowanie ważny jest rozmiar obręczy. Jeżeli dla koła 28 lub co gorsza 29″ wybierzemy silnik za szybki np 10×6 jego moment obrotowy będzie niewystarczający, aby silnik rozpędzić do prędkości 55km/h, silnik będzie wolno przyspieszał i mocno się grzał. Zasięg będzie mniejszy niż na dobranym prawidłowo, a prędkość nie będzie większa!
dlatego przedstawię poniżej zalecany nawój silnika odpowiedni do danej średnicy obręczy uwzględniając różne napięcia zasilania:

Dla napięcia 48V:
Najbardziej popularne jest zasilanie z bidonu, lub mniejszego pakietu w ramę:
Dla kolarza ważącego do 90kg:
koło 28″ lub 29″ chcemy jeździć w terenie, wybieramy przekładniowy silnik, lub bezprzekładniowy MXUS/MGVOLT WILLAGE o nawoju 7×9 dla prędkości 40km/h lub 8×8 dla prędkości 45-48km/h lub odpowiednik z QS motora 6T.
Jeżeli jesteśmy wysportowani i chcemy naprawdę mocno pedałować i osiągać prędkości ok 60km/h możemy do 28-29″ zastosować silnik 10×6, w innych przypadkach odradzam.

koło 26″ i 24″ wybieramy silnik MXUS/MG VOLT ROCKET 10×6 jeżeli chcemy jeździć ok 50km/h i raczej w ternie płaskim czy to z pedałowaniem, czy też bez. Jeżeli raczej w grę wchodzi las piasek błoto i podjazdy pozostałbym przy nawoju 8×8, jeżeli prędkość 42km/h będzie wystarczająca lub QS MOTOR 6T. Dobrze sprawdzi się też silnik przekładniowy w lesie i na podjazdach, jeżeli zamierzamy go wspomóc i popedałować, aby zwiększyć żywotność przekładni.
Jeżeli kolarz waży 95-120kg lub więcej lepszym wyborem będzie silnik wolnoobrotowy, gdyż szybszemu zabraknie momentu i będzie się przegrzewał, nie mając siły się rozpędzić.

Dla napięcia 60V Prędkość silników wzrośnie analogicznie o 18%-20% w odniesieniu do 48V.
Raczej nie zaleca się montażu silników przekładniowych z racji na wyższą moc i moment, który może przyczynić się do przedwczesnego wyeksploatowania przekładni w silniku. Ciekawą alternatywą jest silnik MAC i BMC, Nasze zestawy MG VOLT spirit będziemy testować jak znoszą wyższą moc.
Polecam silniki bezprzekładniowe wolnoobrotowe (DD) żeby mieć większą moc i lepszego kopa na starcie, gdyż prędkości rzędu 60km/h na rowerze wymagają dobrej techniki jazdy i odpowiednich hamulców, warto przemyśleć, czy na pewno będziesz chciał jeździć 60km/h, czy prędkość 50km/h nie wystarczy.

Koło 28 i 29″ zdecydowanie odradzam montaż silników 10×6 na 60V. Dla chcących osiągnąć 55km/h warto zastosować nawój 8×8 lub max 9×7 (nie mylić z 7×9!) bądź QS motor 6T, taka opcja jest dobra i na płaski teren i na lekkie podjazdy.
koło 26″ bardziej sprzyja do jazdy w terenie, przy większych prędkościach szczególnie zalecany jest rower FULL w pełni amortyzowany. Tutaj mamy duże pole do popisu:
jeżeli prędkośc 50km/h będzie wystarczająca, przewidujemy jazdę w terenie, po szutrze, ścieżkach leśnych montujemy silnik QS motor 6T, MXUS 8×8.
Dobrą alternatywą na ostrzejsze podjazdy dla 60V jest silnik 3K turbo o nawoju 1604, który posiada dużą moc i rozwija dużą prędkość, ale coś za coś -> jest koszmarnie cieżki +12kg jak na zwykły rower to już jest znacząca waga.
Lecimy do roboty jak najszybciej się da, nie zależy nam na zasięgu, lubimy adrenalinę i wiatr we włosach, chcemy osiągnąć 60km/h montujemy silnik 10X6 lub QS motor 5T lub MXUS 3K turbo.

Dla napięcia 72V uwzględniając zwykły rower:
koło 28/29″ montujemy tylko silnik wolnoobrotowy tj QS motor 6T i silnik 7×9. Prędkość 55km/h powinna być wystarczająca, gdyż rowery na kołach 28″ nie są amortyzowane i nie chcielibyście, żeby po najechaniu przy 60km/h na kamień rama pękła 🙂 Oj na pewno nie… Do tego służą rowery custom, ale o nich poniżej…
– rower na kołach 26″ przyjmijmy, że jest to full, bo na ramach sztywnych nie jeździ się wygodnie ani szybko, ani w ternie.
kupujemy rower np. giant trance, kona coiler/stinky/ coś ogólnie wytrzymałego i montujemy np. silnik 8×8 / 9×7 lub QS motor 6T. Spodziewana prędkość 60km/h będzie wystarczająca, fajnie rower pojeździ zarówno w ternie jak i na co dzień asfalt/przelotówka itp. MXUS 3K rozwija prędkość 80km/h i po prostu na 72V nie jest zbyt rozsądnym wyborem, co nie znaczy, że nie będziemy o nim pisać w tej katogorii napięcia, jednak przejdziemy sobie do drugiej kategorii ebajków:

2. RAMY WZMOCNIONE:
EKROSS LITE, TELEPORT PRIME, KARIWA LITE, SPARK LITE
Tutaj nie montujemy już silników MXUSa 30H, bo to nie ma sensu.
Ramy te są przystosowane do kół 26″ -> odpowiednik 21″ moto i 24″ odpowiednik 19″ moto. No ok czasami montujecie jeszcze felgę 18″, więc wrzućmy ją do jednego worka z 19″ bo nie ma dużej różnicy, zdobywamy ciut lepszego kopa na starcie.

Mamy tutaj 3 opcje napięcia zasilania 60V (16S) 72V (20S) i 86V (24S)

Dla 60V wybór padnie zdecydowanie na MXUS 3K turbo z nawojem 1604 1km/h/V
* Sterownik 60V 45A albo KUNTENG KT + LCD, jeżeli lubimy pedałować
* sabvoton mini lub ML 45-60A jeżeli chcemy mieć ogromny moment obrotowy od 0km/h i błyskawiczną reakcję na manetkę. Wersje sabvotonów z czujnikiem pas oczywiście są, ale szczerze odradzam, bo pas potrafi szarpać w zależności od egzemplarza. Na rok 2020 nie jest to super dopracowane. Sabek aby obsługiwał, może warto zainteresować się EV KOMPUTERM od bikel.pl?

Dla 72V:
Silnik QS motor 6T sprawdzi się przy najlżejszych zawodnikach do 70kg rozpędzając maszynę do 60km/h ale sterownik 60V 45A to moc maksymalna dla QS motora 35H V1.
Silnik MXUS 3K turbo zestrojony z sabvotonem/kelly lub ASI rozpędzi maszynę między 70-80km/h w zależności od stanu naładowania akumulatora.

3. RAMY CUSTOM już nie lite, a pełnoprawne ramy MONSTER EBIKE:

  • KARIWA
  • FALCON V2, V3
  • SPARK EV 122mm

Do nich przeważnie wybieramy obręcz 18″ lub 19″ silnik QS 205 jeżeli chcemy dość lekki sprzęt, albo QSa 273, jeżeli chcemy mieć dobrego kopa (performance)
Ten artykuł będzie rozwijany, gdy w ofercie MG VOLT zagości silnik QS 205 50H 3000W i QS 273…

Moi drodzy gdybym skupił się jeszcze głębiej powinienem opisać jaki akumulator do jakiego silnika, do jakiego terenu dobrać i artukuł nie skończyłby się na 3 stronach A4, ale to już materiał na 3 godzinny film lub kilkudziesięcio stronicową książkę z obrazkami.

Nadmienię, że przy większych mocach warto poczytać sobie o dodatkowym chłodzeniu tj. zalaniu silnika ferrofluidem i zastosowanie aluminiowych hubsinków odprowadzających ciepło z obudowy.

Po krótce przejdę do doboru sterowników do wybranych silników tak… bardziej ogólnie 🙂
Niżej opisałem jakie sterowniki można zaistalować do jakiego silnika pod
względem mocy aby silnika nie spalić i wycisnąć z niego maksymalną
dostępną moc. Oczywiście sterownik słabszy możesz zamontować zawsze.
Natomiast nie zalecam tych parametrów przekraczać.

Silnik MXUS 30H dla akumulatorów bidonowych 48V/52V 13S5P i 14S5P najlepiej zestroić ze sterownikiem o prądzie wejściowym z baterii do 35A. Jeżeli zakupiłeś zestaw ze sterownikiem 40-45A z serii KT w ustawieniach możesz ograniczyć prąd wejściowy do 35A, tak samo w sabotonie mini lub barmalu. Jest to istotne, aby nie skracać żywotności ogniw w akumulatorze 13S5P!
Dla bidonów 13S6 i 7P możemy korzystać ze sterowników 48V 40A.
Musimy wiedzieć, że sterownik 35A podaje mniej więcej 50-70% prądu i jest to tzw. rated current, zobacz, na serii KT masz go nadrukowanego na każdym sterowniku. Analogicznie stosujemy akumulator bidon 13S5P na ogniwach sanyo GA, gdzie prąd ciągły zalecany jest 4,5-5A na ogniwo, max prąd chwilowy 10A (10 sekund). Mamy sterownik, który ma 35A/5A=7A na ogniwo prąd chwilowy i ok 22-25A prąd ciągły, więc jest idealnie. Wykorzystamy pełną moc którą można pobrać z ogniw, zapewnimy możliwie najlepsze przyspieszenie bez przedwczesnej degracaji ogniw.
Sytuacja zmienia się w przypadku, gdy wystawimy akumulator np. na słońce wsiadziemy na rower, uff… jak gorąco i manetka w opór. Dojedziemy na miejsce i okaże się, hmm ogniwa mają 80-90 stopni straciły 20% zdolności do oddawania prądu. Pojawiają sie spadki napięcia akumulator został bezpowrotnie zniszczony! Dlatego nigdy nie zsotawiaj roweru z akumulatorem na słońcu, a jeżeli tak sie zdarzy ogranicz wysiłek z silnika do max 30%.

Przy parametrach 48V i 35A prądu nie ma konieczności zabezpieczenia silnika termicznie, a jeżeli zamierzasz jeździć w terenie powinieneś zabezpieczyć zarówno silnik, jak i sterownik termicznie.

Silnik MXUS XF40-30H/30C wytrzyma sterownik 48V 45A, 60V 40A max 45A 72V 35A przy zabezpieczeniu termicznym!
Silnik QS motor wytrzyma troszkę więcej, przy zabezpieczeniu termicznym wytrzyma 48V 60A, 60V 45A i 72V 40-45A max.

Moc sterownika nie wpływa na zasięg, jeżeli delikatnie operujesz manetką. Z doświadczenia wiem, że zazwyczaj gaz wkręca się do oporu i wtedy i większa moc na przyspieszenie, tym krótszy zasięg, tak jak spalanie w aucie, rośnie temperatura silnika, sterownika, przewodów i ogniw, co niesie za sobą straty energii.

Silnik MXUS 3K turbo współpracuje ze sterownikami 48-72V o mocy do 60A przy zabezpieczeniu termicznym. Przy sabvotonie 72080 również można MXUSa 3K turbo eksploatować, ale trzeba uważać aby wkleić w opodwiednim miejscu zabezpieczenie termiczne dobrym klejem termoprzewodzącym. Źle wklejony czujnik kilka sekund gazu w ternie za dużo i silnik ma już 200 stopni, także gerenalnie zalecane parametry to max 72V 60A. Oczywiście też MXUSa 3K wypadałoby termicznie zabezpieczyć.

Jak zabezpieczyć silnik termicznie? Schemat i film z pracy niebawem 🙂

W kwestii akumulatora, chciałbym pisać tak jak jest naprawdę, bo zasięgi rzędu 120km przy akumulatorze 360Wh to była taka bajka keidyś o dzieciach z bulerbyn, albo o jasiu i małgosi, czy o 7 krasnoludkach 😉

Najlepsze metoda, to skorzystanie z tego kalkulatora i zaznaczenie podjazd 1% i już wszystko wiemy:
http://www.apk.electricbikesimulator.com/index,pl.html


Zaznaczasz silnik, prędkość jaką chcesz uzyskać, wybierasz średnicę obręczy i zmieniasz wartość Ah do uzyskania oczekiwanego zasięgu. Kalkulator powie, jaki akumulator potrzebujesz, a potem trzeba to tylko przeliczyć elektrycznie, co zrobi każdy wykonawca akumulatora, np my KLIK.
Do przeliczenia parametrów fajnie nadaje sie aplikacja na androida, zeskanuj ten QR CODE i zainstaluj apkę na telefonie.

Oczywiście nie jest to aż takie super proste, ale każdy szanujący się wykonawca akumulatorów zapyta o sterownik i silnik, jaki masz w rowerze, jaką prędkość uzyskuje pojazd i przygotuje dla ciebie odpowiednie prądowo ogniwa, które:
* jeżeli zlecisz budowe dobrej firmie będą służyć kilka lat
* jeżeli przyoszczędzisz 30% dostaniesz akumulator na kiepskiej jakości depakietach które pierwsze problemy zaczną sprawiać po kilu miesiącach, albo co gorsza kilku cyklach.
Ilość wykonawców cały czas rośnie, jest 5-6 wiodących firm i mnóstwo domorosłych konstruktorów z lepszym lub gorszym skutkiem. Ja tylko powiem od siebie. Nowe sanyo GA w hurcie klasy B z nie starszą niż roczna data produkcji kosztuje 15zł i ok 3-3,5zł porządne zgrzanie na taśmie czysty nikiel. Koszt budowy bidonu 65 ogniw to 1200zł + 180 zł obudowa, 90zł, BMS, 20zł kaftan termokurczliwy, przekładni z włókna szklanego ok 10zł i ok 150zł robocizna za jej złożenie. Sumarycznie nie da się zrobić akumulatora na nowych ogniwach poniżej 1600zł w konfiguracji 13S5P. Czasami trafiają się fuchy, ogniwa nowe ze starszej dostawy po 11-12zł/szt np 2018r to jest akceptowalne, wtedy można zejść do tych 1400-1450zł. Wszelkie akumulatory za 1000-1200zł bidonowe mają raczej krótki żywot na niskiej jakości depakeitowanych ogniwach z niepewnego źródła.