Konwersja roweru z użyciem zestawu MGVOLT MXUS S2100
MXUS S2100 to najtrwalszy i najtańszy w eksploatacji zestaw do konwersji roweru na elektryczny. Jest nieco cięższy niż silniki przekładniowe o podobnej mocy, ale masę zdecydowanie nadrabia prostą konstrukcją i bardzo niskim kosztem serwisowania. Nie ma w nim elementów takich jak sprzęgło, przekładnia, dodatkowe łożyska na trybach przekładni planetarnej. W razie awarii przewodu jest znacznie łatwiejszy dostęp do czujników halla. Silniki bezprzekładniowe maja większą średnicę, gdyż moment nie jest redukowany przez przekładnię. A więc im większa średnica, tym większa dźwignia do odepchnięcia się uzwojenia od magnesów. Silniki MXUS XF40-30H są przez nas proponowane dla osób, które dużo jeżdżą na rowerach i wykorzystują je również do pracy (GLOVO, UBER EATS, INPOST, DPD CARGOBIKE) tam sprawdzą się idealnie.
Nazewnictwo S2100 nawiązuje do zestawów konkurencji. Powinieneś wiedzieć, że zarówno w zestawach Rapid lub Bolt sterownik wysterowany jest również na 48V 35A, co generuje maksymalnie 1700W, a silniki 30H idealnie przetwarzają moc ciągłą do 1200-1500W i sterowniki zostały do nich odpowiednio dobrane. Jeżeli zestroimy sterownik 40A silnik będzie się przegrzewał, a konstrukcyjnie silniki 30H nie wytrzymują mocy 2000W, także dobranie mocniejszego sterownika będzie skutkowało znaczącym obniżeniem zasięgu i wyższą temperaturą silnika, dlatego nie ma to sensu.
Dostosuj nawój silnika do swoich potrzeb



W zestawach zastosowaliśmy wyłącznie markowe silniki firmy MXUS model XF40-30H, które dostępne są w trzech nawojach:
- Nawój Swift – 10x6T osiąga 1km/h/V dla kół 26″
- Nawój Compact 9x7T (nie myl z 7×9) osiąga 0,9km/h/V dla 26″
- Nawój Voyager 8x8T osiąga 0,75km/h/V dla 26″
Silniki MXUS możesz zatem dostosować zarówno do wielkości obręczy jak i terenu eksploatacji.
- Wersja 10×6 osiąga moment 60Nm
- Wersja 9×7 osiąga moment 70Nm
- Wersja 8×8 osiąga moment 80Nm
Im wyższy moment obrotowy tym silnik lepiej rusza z miejsca, ale rozpędza się do niższej prędkości. Rozważmy zatem 3 przypadki:
Koło 26″ na prostą wybieramy nawój 10x6T; na drobne wzniesienia wybieramy nawój 7T compact, Przy jeździe pod bardziej strome wzniesienia, lub z przyczepką wybieramy nawój 8x8T jeżeli prękość 35km/h będzie wystarczająca.
Koło 27,5″ oraz 28 / 29″ potrzebuje wyższego momentu. Jeżeli będziesz śmigał po szosie i chcesz osiągnąć > 50km/h wybierz nawój 10x6T z uwzględnieniem, że będziesz chociaż trochę wspomagał silnik. Na prostej lepiej dla koła 27,5″ lepiej sprawdzi się nawój 7T i 8T na podjazdach w okolicy, dla kół 29″ odradzam nawój 6T, lepszy będzie 7T na prostą i również 8T na podjazdach.
Z poniższego wykresu łatwo zatem wywnioskować, że nawój 6T na kole 26″ i nawój 7T na kole 29″ pojedzie z tą samą prędkością przy danym napięciu. Jednak koło 29″ ma nieco większy apetyt na moment obrotowy, dlatego warto rozważyć silnik 7/8T a dla koła 26″ silnik 6T sprawdzi się tak samo dobrze w tych samych warunkach.
Jak szybko pojedzie silnik przy danej wilelkości obręczy?

Jakie jest zapotrzebowanie na moment zależnie od średnicy koła?

Jeżeli wybrałeś już odpowiedni nawój silnika warto wiedzieć czym różnią się zesatwy MGVOLT od konkurencji:
- Wzmocniona obręcz czeskiego prducenta REMERX wpływa w znaczącym stopniu na wytrzymałość koła. Nie stosujemy kruchych obręczy z chin. Jakoś płąskownika użyta do produkcji obręczy REMERX jest bezkonkurencyjna i może równać się jedynie z obręczami chińskimi producenta SUNRINGE MTX.
- Wzmocnione szprychy 2,6mm lakierowane proszkowo w kolorze czarnym wraz z nierdzewnymi nyplami
- Obręcz są kapslowane aby zapewnić większą wytrzymałość na wyciągnięcie ścianki obręczy
- Hermetyczne złącza zabezpieczają zestaw przed wodą i wilgocią zwiększając pewność połączeń elektrycznych
- Blokada on/off pozwala na szybkie ograniczenie prędkości do 25km/h są to 2 szare przewody wychodzące ze sterownika zakończone pętelką
- Wyjście na oświetlenie ze sterownika KT o mocy 3W wystarcza na montaż światła, aby być widocznym na drodze. Światłem możesz sterować ze zintegrowanego pilota wyświetlacza KT
- Używamy sterowników KT z dobrymi jakościowo mosfetami.
- W zestawie znajdziesz Blokady obrotu osi, które są ciasne i dobrze pasują na oś silnika
- Dodajemy również dystanse kasety które są potrzebne do montażu kaset 8/9/10 i 11rzędów
- Do montażu tarczy hamulcowej masz 2 komplety dystansów i przedłużone torxowe śruby m5x16mm
Wszystkie akumulatory z oferty MG VOLT są odpowiednie do zestawu MGVOLT S2100
Jeżeli dotychczas robiłeś wycieczki po 10-15km rower elektryczny umożliwi Ci robić realne dystanse na poziomie 100-150km z dobrze wybranym akumulatorem. Naszym klientom polecamy najpojemniejsze akumulatory bidonowe z oferty i spójrz, że nie mamy w ofercie baterii 11 czy 14Ah. Są one zbyt słabe żeby zapewnić sensowny zasięg dla zestawów S2100, a z doświadczenia wiem, że rowerem elektrycznym jeździ się przyjemnie, zatem pokonasz sporo kilometrów i nie chcę, abyś czuł zawód, że akumulator jest za mało wydajny. Musisz wiedzieć też, że apetyt na prędkość rośnie w miarę pokonywanych kilometrów, a zasięg spada mocno wraz ze wzrostem prędkości. Wspomaganie podnosi zasięg również nierównomiernie, ponieważ człowiek generuje ok 200W siły wspomagania. Przy 45km/h zestaw pobiera 1000W bez wspomagania i 800W ze wspomaganiem, zatem twoje kręcenie doda tylko 1/5 zasięgu. Natomiast przy 25km/h pobór mocy jest ok 250W i twoje wspomaganie doda aż 50% zasięgu tak to się przelicza.
Dlaczego silniki MXUS?
Wskazówki podczas montażu
Instrukcja obsługi wyświetlacza LCD KT
Jak wejść w ustawienia na wyświetlaczu LCD KT8S?
1. Wyłącz wyświetlacz.
2. Włącz wyświetlacz środkowym przyciskiem na pilocie.
3. Masz 3 sekundy od włączenia aby przytrzymać strzałkę góra/dół wciśnięte jednocześnie. Trzymaj strzałki aż do pojawienia się menu ustawień.
Wybrany parametr zacznie migać na wyświetlaczu. Na wyświetlaczu LCD3 będzie migać kolejno prędkość maksymalna, średnica koła, km/h lub mile. Przechodzisz pomiędzy funkcjami którko przyciskając środkowy przycisk na pilocie. Jeżeli km/h przestaną migać, wciskasz i trzymasz razem strzałkę góra/dół aby przejść do kolejnych ustawień P -> C.
Opis ustawień sterowników KT z poziomu wyświetlaczy LCD
P1: Ilość magnesów w silniku (lub przełożenie silnika jeśli masz silnik przekładniowy)
Obliczane ze wzoru [ilość magnesów] x [przełożenie]
Dla silników bez przekładniowych przełożenie = 1
Dla silników przekładniowych przełożenie zazwyczaj wynosi 1:5 – 5x szybciej obraca się wirnik niż korpus silnika.
Ściągawka dla popularnych silników:
- Mxus FX15 P1=96
- Mxus 30H P1=46
P2: Sposób odczytu prędkości silnika/koła
Pozwala zmienić sposób obliczania przez sterownik prędkości kręcenia kołem. To ustawienie pozwala zmienić funkcje białego przewodu w wiązce przewodów od czujników halla. Dla silnika przekładniowego ustaw na 1, dla silników bezprzekładniowych ustaw na zero.
Domyślnie: 0
– 0: (dla silnika bezprzekładniowego) sterownik bierze wtedy prędkość z czujników halla silnika, a biały przewód przestawia się na pomiar temperatury z zamontowanego w silniku czujnika NTC10K
– 1: (dla silnika przekładniowego) sterownik odczytuje prędkość z dodatkowego czujnika halla przeznaczonego na potrzeby odczytu prędkości w silnikach przekładniowych, wtedy biały przewód w wiązce idącej na silnik jest przeznaczony do odczytu prędkości z 4 czujnika halla
P3: Tryb działania czujnika PAS
Domyślnie: 0
Pozwala ustawić jak ma się zachowywać wspomaganie z czujnikiem PAS podczas używania biegów 1-5
– 0: Tryb sterowania poprzez prędkość (tryb normalny)
– 1: Symulowanie sterowania momentem obrotowym (tryb alternatywny, działa specyficznie)
P4: Ruszanie z manetki
Pozwala ustawić, czy można ruszyć rowerem z manetki.
– 0: Można ruszyć od zera z manetki
– 1: Manetka działa dopiero po ruszeniu z PAS/nóg
P5: Sposób obliczania poziomu naładowania akumulatora.
Pozwala zmienić sposób w jaki wyświetlacz pokazuje stan naładowania.
Domyślnie: 0
Zazwyczaj ten parametr powinien być ustawiony na 0, wtedy sterownik robi pomiar na bieżąco na podstawie napięcia na akumulatora. Zrób tak jeśli Twój wskaźnik naładowania akumulatora działa prawidłowo.
Im wyżej ustawisz ten parametr tym wolniej wskaźnik naładowania będzie reagować na chwilowe spadki napięcia pod obciążeniem. Jeśli Twój akumulator jest mały w stosunku do prądu pobieranego z akumulatora i ten mając przysiady pod obciążeniem (lub np w zimie) fałszuje wskazanie poziomu naładowania powodując chwilowe spadki „pasków” na ekranie to możesz spróbować podnieść ten parametr aby sterownik uśredniał spadki napięcia i stał się mniej wrażliwy wahania. Jeśli jednak ustawisz wskazanie zbyt wysoko może to doprowadzić do tego, że sterownik „nie zdąży” wyświetlić Ci informacji kiedy 1 kreska ma zmienić się na „pusty” we wskazaniu wyświetlacza i zasilanie wyłączy się „tak jakby przedwcześnie”
Jeśli wskazanie jest nieprawidłowe lub masz problemy z pokazywaniem stanu naładowania to w zależności od napięcia w akumulatorze możesz spróbować zmienić na jedną z tych wartości:
– 4 do 11 dla instalacji około 24V
– 5 do 15 dla instalacji około 36V
– 6 do 20 dla instalacji około 48V
– 7 do 30 dla instalacji około 60V
Wyższe nastawy w zależności od napięcia mogą mieć ten sens. że akumulator 48V pod obciążeniem ma więcej V spadku niż 24V i może bardziej fałszować pomiar.
WSKAZÓWKA: Zdarza się, że wskaźnik naładowania akumulatora cały czas pokazuje 100% aż do wyłączenia się zasilania. Ten efekt spowodowany może być nie parametrem C5, który powinien pozostać na 0 tylko nie przełączeniem się LCD na napięcie 48V. LCD są uniwersalne i fabrycznie działają na instalacji 24-48V przełączając się automatycznie. Jeśli tego nie zrobi i zostanie na 24V to będzie pokazywać cały czas pełne naładowanie. Aby spróbować przywrócić prawidłowe pokazywanie stanu naładowania:
- Wykonaj reset do ustawień fabrycznych C10->”y”
- Ustaw na razie tylko podstawowe funkcje jak wielkość koła czy ilość magnesów w silniku (nic więcej)
- Wykonaj 1 pełny cykl akumulatora, czyli naładuj do pełna, następnie jadąc rozładuj akumulator aż do wyłączenia się, następnie naładuj do pełna. Wskazywanie poziomu naładowania powinno już działać poprawnie.
C1: Typ czujnika PAS
Umożliwia wybór jaki czujnik PAS zamontowany jest rowerze i po której stronie osi suportu się znajduje.
– 0 do 4: Czujnik PRAWY
– 5 do 7: Czujnik LEWY
Sprawdź na jakim ustawieniu czujnik będzie działać najlepiej. Nie zatrzymuj się na pierwszej z brzegu znalezionej „działającej” opcji. Sprawdź wszystkie i przetestuj, na której Twój PAS działa najlepiej. Jeśli zatrzymasz się tylko na pierwszej z brzegu ta może nie być optymalna i PAS będzie działać z problemami.
C2: Próbkowanie faz silnika
Domyślnie: 0
Pozwala dokładniej wyregulować pracę niektórych modeli silników. Większość silników najlepiej działa na ustawieniu 0. Możesz jednak przetestować inne nastawy 1-7. Jeśli silnik pracuje gorzej i mniej płynnie – wróć na 0
99% silników, w tym wszystkie współczesne wymagają ustawienia 0
C3: Ustawienie początkowe PAS
Pozwala ustawić na jakim biegu ma się uruchamiać rower po włączeniu. Dzięki czemu po uruchomieniu wyświetlacza od razu będzie on ustawiony na wskazany bieg
– 0: wspomaganie 0
– 1: wspomaganie 1
…
– 5: wspomaganie 5
– 6 i 7 – BRAK DZIAŁANIA
– 8: Taki jak przy wyłączeniu, czyli jeśli wyłączysz rower na biegu 4 to po uruchomieniu będzie bieg 4
UWAGA: ta opcja jest niezbędna jeśli używacz sterownika bez wyświetlacza i włączasz go zwierając przewody. Musisz pożyczyć wyświetlacz i w sterowniku zmienić aby ten zawsze uruchamiał się na biegu „5” (najmocniejszym) a nie domyślnie „8” czyli tak jak przed wyłączeniem. Bywa że sterownik może zostać przeprogramowany podczas jazdy pod linami wysokiego napięcia, sam się przestawi na moc „0” i stracisz możliwość jazdy ponieważ wyłączenie i włączenie przywróci nieprawidłowe 0 zamiast na nowo nastawić 5.
C4: Zachowanie manetki i PAS
To ustawienie jest połączone z P4
P4 – 0, C4 – 0: Manetka działa od 0km/h i ma pełną moc
P4 – 0, C4 – 1: Manetka działa od 0km/h ALE ma ograniczenie do 6km/h
P4 – 0, C4 – 2: Manetka działa od 0km/h, na biegu 0 jest wyłączona. Na biegi 1 działa ale ma ograniczoną moc, biegi 2-5 nie zwiększają jej mocy.
P4 – 0, C4 – 3: Manetka działa od 0km/h, działa na nią regulacja mocy tak jak na PAS poprzez przyciski. Na biegu 0 ma pełną moc, na biegach 1-5 ma regulację mocy
P4 – 0, C4 – 4: Manetka działa od 0km/h jednak na biegu 0 jest wyłączona, biegi 1-5 regulują jej moc. Po ustawieniu „4” i zatwierdzeniu pojawia się następna opcja w prawym dolnym rogu ustawialna w zakresie 20-60 służąca do regulacji mocy PAS. Wyższe ustawienie spowoduje, że PAS na kolejnych biegach 1-5 będzie silniejszy lub słabszy
P4 – 1, C4 – 0: Manetka nie działa od 0km/h i trzeba ruszyć z PAS/nóg aby miała pełną moc
P4 – 1, C4 – 1: Manetka ma ograniczenie do 6km/h, po użyciu PAS (kręceniu) ma pełną prędkość i tak pozostaje
P4 – 1, C4 – 2: Manetka nie działa od 0km/h i trzeba ruszyć z PAS/nóg aby działała jednak ma ograniczoną moc na 1 biegu
P4 – 1, C4 – 3: Podczas używania PAS/nóg manetka ma pełną moc, po przestanie kręcenia prędkość na manetce spada do 6km/h
P4 – 1, C4 – 4: Manetka nie działa od 0km/h i trzeba ruszyć z PAS/nóg oraz na biegu 0 jest wyłączona. Jednak po ruszeniu z PAS/nóg biegi 1-5 regulują jej moc
C5: Ograniczanie mocy sterownika i zachowanie podczas ruszania
Ograniczanie maksymalnego prądu sterownika umożliwia zmniejszenie mocy sterownika w sposób programowy.
Umożliwia także ustawienie poziomu miękkiego startu sterownika w pewnym (nie dużym) zakresie
– 0: Miękki start poziom 3, prąd maksymalny
– 1: Miękki start poziom 2, prąd maksymalny
– 2: Miękki start poziom 1, prąd maksymalny
– 3: prąd sterownika 50%
– 4: prąd sterownika 66%
…
– 9: prąd sterownika 90%
– 10: prąd sterownika 100%
Uwaga: Ustawianie oraz wyłączanie soft start nie będzie dostępne we wszystkich wersjach sterowników. Większość ma je włączone na stałe poprzez dodanie wewnątrz sterownika kondensatora na obwodzie sygnałowym manetki.
C6: Jasność podświetlenia ekranu
– 1: Najciemniej
…
– 5: Najjaśniej
C7: Tempomat
Umożliwia aktywację tempomatu. Po włączeniu podczas jazdy trzymaj manetkę wychyloną przez 3 sek w tej samej pozycji i naciśnij strzałkę w dół na przyciskach.
– 0: Wyłączony
– 1: Włączony
C8: Temperatura silnika [FUNKCJA NIE JEST DOSTĘPNA W WYŚWIETLACZU KT-LCD5 czy 4]
Umożliwia wyświetlanie temperatury silnika na wyświetlaczu podczas jazdy. Uwaga: pokazywanie temperatury nie zwalnia od jej kontroli ponieważ sterownik nie wyłączy mocy sam z siebie a tylko informuje o zbliżaniu się do krytycznej temperatury poprzez wyświetlacz.
Jeśli temperatura przekracza 120-130st należy zrobić przerwę na ostygnięcie.
– 0: Wyłączone pokazywanie
– 1: Włączone pokazywanie
UWAGA: Aby pokazywanie temperatury działało silnik musi posiadać czujnik temperatury NTC10k oraz funkcja P2 powinna być przestawiona na czujnik temperatury (silnik bezprzekładniowy)
C9: Hasło
Umożliwia ustawienie hasła startowego 3 liczbowego. Uwaga: zapomnienie hasła uniemożliwi uruchomienie roweru. Aby zdjąć zagubione hasło należy klonować ustawienia z wyświetlacza bez blokady.
C10: Ustawienia fabryczne.
Umożliwia przywrócenie ustawień fabrycznych do sterownika i wyświetlacza
– y: resetuj
– n: nie resetuj
C11: Ustawienie serwisowe, nie ruszać (służy do kopiowania ustawień między wyświetlaczami, np można tak zdjąć zapomniane hasło kopiując parametry z innego LCD bez hasła)
UWAGA: Jeśli włączysz tą opcję to uruchomisz wyświetlacz w trybie kopiowania pamięci z innego wyświetlacza. Pojawi się komunikat „sour” i wyświetlacz zostanie zablokowany. Aby przywrócić wyświetlacz do działania musisz zdobyć inny model tego samego typu, wykonać prosty kabelek służący do kopiowania ustawień i skończyć rozpoczętą procedurę. Innej opcji nie ma, dlatego jeśli nie chcesz mieć problemów i dodatkowej pracy to patrz gdzie klikasz i co włączasz w menu 🙂
C12: Regulacja minimalnego napięcia wyłączenia sterownika LVC
Umożliwia regulację w niewielkim zakresie minimalnego napięcia odłączenia sterownika. W niektórych sytuacjach pozwala to na lepsze wykorzystanie pojemności akumulatora.
Na przykład sterownik 48V odłącza przy 40V jednak BMS odłącza akumulator przy około 37V zatem można trochę obniżyć próg LVC z fabrycznych 40V na 38V i wykorzystać jeszcze trochę energii z aku.
– 0: -2V
– 1: -1,5V
– 2: -1V
– 3: -0,5V
– 4: domyślne
– 5: +0,5V
– 6: +1V
– 7: +1,5V
C13: Hamowanie regeneracyjne – UWAGA, niebezpieczeństwo spalenia sterownika, czytaj na dole tej strony!
Umożliwia ustawienie siły hamowania regeneracyjnego, im wyższa nastawa tym silnik hamuje mocniej zwracając energię do akumulatora.
Pamiętaj, że aktywacja hamowania może obluzować oś w silniku dlatego zawsze stosuj 2 blokady obrotu osi.
Ustawienie to działa zarówno na klamki hamulcowe jak i hamowanie manetką.
– 0: hamowanie wyłączone
– 1: najsłabsze hamowanie – najlepsza efektywność odzysku energii
…
– 5: najsilniejsze hamowanie – najgorsza efektywność odzysku energii
C14: Dodatkowe ustawienia PAS
Jeśli P3 = 0 to możesz dodatkowo osłabić lub wzmocnić wspomaganie na biegach 1-4 zależnie od potrzeb
– 1: Niski poziom wspomagania przez silnik
– 2: Średni poziom wspomagania przez silnik
– 3: wysoki poziom wspomagania przez silnik
Poniższe ustawienia mogą nie być dostępne we wszystkich modelach sterowników KT
L1: Ustawianie LVC sterownika (minimalne napięcie pracy)
– 0: Minimalne napięcie pracy jest fabryczne, czyli sterownik sam ustawia swoje progi. Np Dla sterownika 60V minimalne napięcie pracy ustawi się na 50V, dla sterownika 36V będzie to 30V
– 1: Wymusza na sterowniku próg wyłączenia 20V
– 2: Wymusza na sterowniku próg wyłączenia 30V
– 3: Wymusza na sterowniku próg wyłączenia 40V
L2: Super szybkie silniki
Domyślnie: 0
Parametr ten dotyczy silników, które rozwijają RPM na poziomie powyżej 5000RPM i jest połączony z P1
Jeśli L2=1 wtedy P1 jest mnożone przez 2
L3: Tryb dual (2 komplety czujników halla)
Sterowniki z funkcją DUAL mogą mieć podłączone 2 komplety czujników halla
– 0: Po awarii czujników halla sterownik sam się przełączy na sprawny komplet
– 1: Po awarii czujników halla sterownik się wyłączy i zasygnalizuje błąd.
L4: Czas automatycznego wyłączenia wyświetlacza
– XX – ilość minut po upływie których podczas postoju wyświetlacz wyłączy się
Opis ustawień wyświetlacza KT-LCD8
LIM: Limit prędkości maksymalnej
Umożliwia ustawienie maksymalnej i nie przekraczalnej prędkości maksymalnej pojazdu. Aby limit działał prawidłowo należy ustawić też pozycję P1 oraz DIM
DIM: Średnica koła z silnikiem, wymiar potrzebny jest do prawidłowego wyświetlania prędkości. Liczba ustawiana to ilość cali średnicy koła.
UNT: System jednostek Km/Mile. Dla Polski w tej pozycji powinno być ustawione [0], czyli podawanie prędkości w Km i temperatury w st.C
Pozostałe nastawy P1-P5, C1 – C14 oraz L1 do L3 są zgodne z opcjami menu dla wyświetlacza KT-LCD3 i 5
Hamowanie silnikiem
Sterowniki z serii KT mają funkcjonalność hamowania regeneracyjnego z manetki przyśpieszenia. Po aktywacji hamowania w menu C13 manetka przyśpieszenia ma 2 funkcje.
Jeśli szybko zwolnisz manetkę do 0 to ta zachowuje się normalnie – odpuści gaz
Jeśli manetkę zwolnisz powoli to zależnie jak jest ona wychylona to tak za dozuje siłę hamowania silnikiem i zwrotu energii do akumulatora
Rekomendowane nastawy w menu serwisowym KT LCD3, 4, 5 i 8
- P1: 46 lub 96 (zależnie czy silnik jest bez przekładniowy czy przekładniowy)
- P2: 0 lub 1 (zależnie czy silnik jest bez przekładniowy czy przekładniowy)
- P3: 1
- P4: 0
- P5: 0
- C1: zależnie od posiadanego czujnika PAS (lewy czy prawy)
- C2: 0
- C3: 8
- C4: 3
- C5: 10
- C6: 3
- C7: 0
- C8: 1 – KT-LCD3 i 8, 0 – KT-LCD5
- C12: 0
- C13: 0 bez blokad obrotu lub 3 jeśli masz blokady obrotu osi i KTLCD3
Kody błędów KT LCD3, 4 i 5
Jeśli sterownik wykryje jakiś problem to na wyświetlaczu może pojawić się jeden z poniższych komunikatów:
- 01_info – Nieprawidłowe zachowanie manetki – Prawdopodobnie manetka nie działa lub uszkodzony został jeden z jej przewodów podłączeniowych. Może też być zimny lut na łączeniu przewodów manetka – sterownik. Zwyczajowa naprawa to wymiana manetki.
- 03_info – Nieprawidłowy sygnał z czujników halla – Prawdopodobnie awaria czujników halla. Możliwe, że uszkodziłeś je podczas lutowania/montażu. Może też wskazywać na problem z przewodem do silnika tzn jego przetarciem. W silnikach z pewnymi przebiegami może też wskazywać na wodę w silniku. Zwyczajowa naprawa to wymiana czujników halla na nowe.
- 05_info – Samo diagnoza sterownika wykazała problem z mosfetami, prawdopodobnie są uszkodzone i zwarte. Czasem bywa, że taka awaria wiąże się też z ciężko kręcącym się kołem jeśli pozostaje podłączone do uszkodzonego sterownika. Sterownik się spalił. Naprawa jest możliwa poprzez wymianę mofetów uszkodzonych (zwartych) na nowe zamienniki (nie muszą być takie same jak były) – NPN np IRFB4410. Czasem prócz tranzystorów palą się też drivery tychże, zazwyczaj w formie małych tranzystorów SOT32 montowanych obok.
Kody błędów KT LCD8
Jeśli sterownik wykryje jakiś problem to na wyświetlaczu może pojawić się jeden z poniższych komunikatów:
- ERROR 1 – Nieprawidłowy sygnał z czujników halla – Prawdopodobnie awaria czujników halla. Możliwe, że uszkodziłeś je podczas lutowania/montażu. Może też wskazywać na problem z przewodem do silnika tzn jego przetarciem. W silnikach z pewnymi przebiegami może też wskazywać na wodę w silniku. Zwyczajowa naprawa to wymiana czujników halla na nowe.
- ERROR 2 – Nieprawidłowe zachowanie manetki – Prawdopodobnie manetka nie działa lub uszkodzony został jeden z jej przewodów podłączeniowych. Może też być zimny lut na łączeniu przewodów manetka – sterownik. Zwyczajowa naprawa to wymiana manetki.
- ERROR 3 – Samo diagnoza sterownika wykazała problem z mosfetami, prawdopodobnie są uszkodzone i zwarte. Czasem bywa, że taka awaria wiąże się też z ciężko kręcącym się kołem jeśli pozostaje podłączone do uszkodzonego sterownika. Sterownik się spalił. Naprawa jest możliwa poprzez wymianę mofetów uszkodzonych (zwartych) na nowe zamienniki (nie muszą być takie same jak były) – NPN np IRFB4410. Czasem prócz tranzystorów palą się też drivery tychże, zazwyczaj w formie małych tranzystorów SOT32 montowanych obok.
Hamowanie regeneracyjne, a wyświetlacz KT-LCD8 oraz KT-LCD9
UWAGA: Wyświetlacz KT-LCD8 oraz KT-LCD9 nie jest odporny na zanik obciążenia odbierającego energię z hamowania regeneracyjnego. Innymi słowy używanie hamowania regeneracyjnego w sytuacji, gdy akumulator jest prawie pełny – posiada 80% pojemności i więcej (np 13s ma około >49V, 16s ma około >64V) lub gdy istnieje prawdopodobieństwo, że BMS obecny w akumulatorze wyłączy go jeśli prąd ładowania regeneracyjnego spowoduje zbyt duży skok napięcia poszczególnych sekcji (sytuacja, gdy posiadasz zbyt mały akumulator jak na prąd zwrotny podczas ładowania) spowoduje uszkodzenie wyświetlacza, którego nie obejmuje gwarancja!!! Winą za to jest obarczone jest nieprawidłowe i nie dostosowane do posiadanej konfiguracji użytkowanie hamowania regeneracyjnego.
Dlatego nie polecamy korzystania z odzyskiwania regeneracyjnego w zestawach S2100. Używanie tej funkcji negatywnie wpływa również na temperaturę silnika, sterownika, wytrzymałość samej osi i zużywa blokady obrotu osi. Sprawność tej funkcji wynosi < 2% a generuje znaczne szkody podczas działania.